Dieta dziecka to siła rodziców

Uwierz masz większy wpływ na to, co jedzą Twoje dzieci, niż myślisz. Oto jak to wykorzystać.

Dieta dziecka to siła rodziców

Właściwa dieta dziecka to siła rodziców

Mama z reguły nakładają najwięcej na talerz dziecka.
W większości rodzin to “mama kupuje jedzenie, które jest w domu. Mama kładzie jedzenie na stół. Mama odgrywa kluczową rolę w tym, co jedzą dzieci”, mówi Marilyn Tanner-Blasier, RD, LD, rzeczniczka Amerykańskiego Stowarzyszenia Dietetycznego. Tak samo jak w USA jest również w Polsce. Z resztą łatwo to udowodnić bo co jak nie mamusiową domową kuchnię przywołują we wspomnieniach dorośli.Oczywiście tatusiowie mają również wpływ na odżywianie dziecka i to nie tylko przez gotowanie w kuchni. Oboje rodzice ustalają zazwyczaj po równo wzór dla stylu życia domu i rodziny. Jeśli mama i tata jedzą płatki owsiane z owocami na śniadanie to ich dzieci prawdopodobnie również znajdą na talerzu tą samą potrawę. Jeśli rodzice są bardziej typu “chips-and-TV”, to gdzie znajdziecie dzieci po południu ?

Dieta Twojego dziecka to Twoja dieta! Ty jesteś wzorem do naśladowania

W jednym z dużych badań wśród dzieci poniżej 12 roku życia, mama i tata zajęli najwyższe miejsce jako wzory do naśladowania żywieniowego swoich dzieci. Osoby, do których dzieci najbardziej chciały być podobne, to wg statystyk i badań prawie w 70% ich właśni rodzice. Mamą lub tatą o guście żywieniowym i proporcji ich ciała odpowiadającym ideałowi ich dzieci (nawet jeżeli te gusta i proporcje ciała nie są idealne)Badanie to również poruszało poziom aktywności rodzin. Dzieci częściej jadły posiłek lub oglądały telewizję z rodzicem, niż bawiły się na zewnątrz.

“Jeśli mama i tata spędzali większość czasu siedząc na kanapie i oglądając telewizję prowadząc nieaktywny tryb życia, dzieci robiły to samo”.

Faktem jest że największy problem w tym, że “wielu rodziców tak naprawdę nie myśli o sobie jako o wzorach do naśladowania”.

Rodzice oczekują, że ich dzieci będą robić rzeczy, takie jak ćwiczenia, jakich sami nie robią. Nie można leżeć na kanapie oglądając telewizję, podjadając chipsy ziemniaczane i mówić dziecku, aby wyszło na zewnątrz i trochę pobiegało. To po prostu to nie działa w ten sposób.

Jaki model żywieniowy jest dobry dla dziecka?

Każdy rodzic może być dobrym wzorem do naśladowania dla żywienia dzieci. Nawet jeśli masz nadwagę i masz problemy z jej utratą, nadal możesz wzorować się na zdrowym stylu życia i być wzorem dla Twojego dziecka.

Wypróbuj następujące wskazówki w domu:

  • Kupuj owoce i warzywa, a nie przekąski. Badania pokazują, że jeśli rodzice podkreślają, jak ważne są one w diecie i są one w domu w widocznym miejscy dzieci będą je jeść częściej – w porównaniu do rodziców, którzy chowają wszystko w szafkach i nie mówią nic. Nie chowaj warzyw i owoców, zacznij nalegać na ich jedzenie.

    zdrowa dieta dziecka

    owoce i warzywa

  • Przekaż podstawy na temat kontroli porcji. Dzieci muszą również nauczyć się przestać jeść. Co dietetycy nazywają kontrolą porcji? W naszej kulturze mamy tendencję do zjadania do końca wszystkiego co leży na talerzu. Jestem Syty kiedy wszystko zniknie moich oczu. Oczy powoli zastępują nam naturalne sygnały, dobiegające z żołądka. Dziecko musi przestać jeść, gdy jest pełne. Nie nakłaniaj je do jedzenia, gdy nie ma powodu do jedzenia, ostatnia łyżeczka bo została na talerzu czy kęs nie jest dobrym powodem, aby dziecko się przejadało.
    W ten sposób rodzi się rodzaj jak to mówią amerykanie “ciągłego wypasania bydła” dziecko idzie ulicą je paczkę chipsów popijając napój gazowany i skończy jeść kiedy się skończą zasoby które ma w rękach. Nie myśli o tym co robi, po prostu idzie i je.

    ostatni kęs

    ostatni kęs

  • Doceniaj rodzinne posiłki. Ale rodzinne posiłki bez telewizora! Taki sposób spożywania posiłków pomaga uczyć dzieci cennych lekcji. Rodziny, które jedzą razem, jedzą zdrowiej. Uczą się kontroli porcji, ponieważ jest tylko tyle jedzenia, aby wystarczyło dla wszystkich. Pod warunkiem oczywiście, że posiłek stoi na stole i każdy nakłada sobie sam. A nie robi to od serca teściowa, babcia czy mama i podaje napełnione talerze na stół (to jest właśnie ta magiczna dieta śródziemnomorska, a raczej jeden z jej elementów). Wspólne jedzenie wzmacnia również limity czasowe dotyczące jedzenia.

    rodzinny posiłek najlepszą dietą dziecka

    rodzinny posiłek

  • Śledź czas przed mediami. Trudne, ale ograniczenie czasu przed telewizorem, komputerem czy telefonem jest absolutnie koniecznością. Powinieneś być na zewnątrz ze swoimi dziećmi, chodzić lub biegać, modelować zdrowym styl życia. Jeżeli o czymś mówisz, rób to, inaczej Twoje dzieci nie potraktują tego poważnie.

    zalecenia dietetyka dzieci

    wspólne przeglądanie telefonu to nie zajęcia rodzinne

Badania pokazują, że kiedy rodzice dokładają starań, aby być modelem dobrego odżywiania dla swoich dzieci, to naprawdę działa. Przede wszystkim jedno z badań, które przykuło moją uwagę dotyczyło 114 rodzin z nadwagą, z dziećmi w wieku 6-12 lat. Podobnie jak ich rodzice, dzieci również miały nadwagę. Gdy rodzice podjęli wszelkie środki zrzucenia zbędnych kilogramów, tak samo ich dzieci mimowolnie w zasadzie osiągnęły podobne pozytywne wyniki w utracie wagi. Badanie trwało pięć lat więc to nie była weekendowa przygoda lub noworoczne postanowienie :-)Co Ci rodzice robili dobrze? Uważnie śledzili jedzenie, które jedli, liczyli kalorie, ograniczali wysokokaloryczne pokarmy, postępowali zgodnie z zaleceniami dietetyka klinicznego, mieli codzienne spotkania rodzinne i chwalili się nawzajem postępami. Ogólnie byli zdrowymi wzorami do naśladowania dla swoich dzieci.

Wskazówki dotyczące zdrowego odżywiania dziecka

dieta dziecka nie musi być nudna

śniadanie dziecka nie musi być nudne

Aby odwrócić sytuację w domu i poprawić dietę dziecka, mamy dla Ciebie następujące wskazówki:

Wypróbuj jeden lub dwa nowe zdrowe produkty spożywcze lub przepisy co tydzień. Niektóre wam zasmakują, inni nie. Być może trzeba będzie pomęczyć swoje dzieci niektórymi pokarmami aż 10 lub 15 razy, zanim rozwiną smak i im zasmakują. Podawaj nowe owoce i warzywa w kawałkach wielkości kęsa, są one łatwiejsze do jedzenia.

Niech małe dzieci obsługują się same. Badania wykazują, że kiedy podawano jedzenie w rodzinnym stylu – wymieniając wspólne miski przy stole – dzieci nakładały sobie zawsze odpowiednią ilość jedzenia do swojego wieku. Trzylatki miały około 1/2  porcji mniej niż mama dała by im od serca, 4 i 5 latki nałożyły sobie 3/4 porcji jakie nałożyła by im mama. Natomiast kiedy naukowcy umieszczali im podwójne porcje od serca na talerzach dzieci zawsze zjadały tą podwójną porcję przez co zjadały za dużo.

Nie pozwól dzieciom jeść przed telewizorem. Przedszkolaki, które oglądają dwie lub więcej godzin telewizji dziennie są prawie trzy razy bardziej narażone na nadwagę niż dzieci, które oglądają mniej. Dlaczego? Dzieci, które jedzą podczas oglądania telewizji, często jedzą więcej, być może dlatego, że są oderwane od normalnego uczucia sytości i robią to bezwiednie.

zdrowa dieta dla dziecka

zdrowe drugie śniadanie

Spraw, aby śniadanie było priorytetem. Jedzenie śniadań to paliwo dla ciała i mózgu. Śniadania są duża częścią prawidłowego odżywiania dzieci. Dzieci, które jedzą śniadanie codziennie uzyskać więcej ogólnych składników odżywczych. Są one również mniej skłonne do otyłości i nadwagi. Rosnące dziecko musi dostać co rano odpowiednią dawkę składników odżywczych.

Pakuj zdrowe drugie śniadania. Kupowanie pożywania przetworzonego na drugie śniadanie lub dawanie dzieciom pieniędzy na lunch nie jest dobrym pomysłem.

Przygotuj przekąski na ataki głodu. Tak przekąski mogą być pożywne. Zaopatrz swoją kuchnię w zdrowe przekąski, które dzieci będą jeść. Miska świeżych owoców leżących w misce na ladzie to dobry początek.

Na koniec dnia przygotuj szybką i łatwą kolację. Rodzinne kolacje nie muszą być fantazyjne i wytworne, aby polepszyć dietę dziecka. Tylko upewnij się, że masz kilka kluczowych składników w spiżarni i lodówce. Polecamy różnego rodzaju sałatki warzywne. 

Masz więcej pytań na temat prawidłowej diety dziecięcej, oraz prawidłowego żywienia całej rodziny?

Zapraszamy na konsultacje dietetyczną do naszego Centrum Rehabilitacji Rehasanka

+48 530 559 907